Sunday 23 September 2012

Panggilan Haji

English: Kaaba at the heart of Mecca. As the n...
English: Kaaba at the heart of Mecca. As the night goes on pilgrims visiting the Holy House. (Photo credit: Wikipedia)
English: A picture of people performing (circu...
English: A picture of people performing (circumambulating) the . This picture taken from the gate of Abdul Aziz seems to divide the Kaaba and the minarets into mirror images of one another. Français : Pélerins en train de réaliser la Circumambulation (ou Tawaf) autour de la Ka'ba. Photo prise depuis la porte Ibn Saud, d'où la vue présente une symétrie en miroir presque parfaite. (Photo credit: Wikipedia)
HERAT, AFGHANISTAN - NOVEMBER 2: Afghans prepa...
HERAT, AFGHANISTAN - NOVEMBER 2: Afghans prepare to leave on a pilgrimage to the Islamic Hajj in Mecca on November 2, 2010 in Herat, Afghanistan. It is expected that some 30,000 Afghan pilgrims will travel to Saudi Arabia this year for Umrah with more than 100 buildings being reserved for Afghan Hajj pilgrims this year in Saudia Arabia. (Image credit: Getty Images via @daylife)
 PENGERTIAN HAJI DAN UMRAH PADA SYARAK

Haji pada syarak ialah mengunjungi Baitullah Al-Haram dalam bulan-bulan haji kerana mengerjakan tawaf, sai’e dan wukuf di Arafah dengan menurut syarat-syaratnya serta menunaikan segala wajib-wajibnya.


Umrah pada syarak ialah menziarahi Baitullah Al-Haram kerana mengerjakan tawaf, saie dengan menurut syarat-syaratnya serta menunaikan segala wajib-wajibnya.


TEMPAT MENGERJAKAN HAJI DAN UMRAH

Dalam pengertian itu, kita umat Islam dikehendaki menyempurnakan Haji di satu tempat yang ditentukan oleh Allah iaitu di Baitullahil Haram di Tanah Suci Makkah, Arafah, Muzdalifah dan Mina serta tidak ada Haji atau tidak mungkin terjadi atau mustahil dapat dikerjakan atau ditunaikan di tempat-tempat lain. Tempat mengerjakan Umrah pula ialah hanya di Baitullahil Haram, Makkah.

MASA MENGERJAKAN HAJI DAN UMRAH

Haji sudah ditetapkan masa dan tempohnya iaitu dalam lingkungan 70 hari sahaja atau 2 bulan sepuluh hari bermula dari 01 Syawal hingga terbit fajar 10 Zulhijjah di mana tempoh tersebut dinamakan bulan-bulah haji. Tidak sah ihram haji jika dilakukan di luar masa tersebut dan ini bermakna Haji itu boleh ditunaikan hanya sekali sahaja setahun, manakala Umrah boleh dikerjakan pada bila-bila masa sepanjang tahun jika tidak berada dalam ihram haji.

HUKUM HAJI DAN UMRAH

Haji diwajibkan sekali sahaja seumur hidup ke atas setiap orang Islam yang sudah baligh, berakal, merdeka, berkuasa samada lelaki atau perempuan, begitu juga hukum umrah adalah wajib sama seperti hukum haji.

SEBAHAGIAN DARI AYAT AL QURAN DAN HADIS MENGENAI HAJI

Daripada Al-Quran :-

Surah Aali-Imran ( Sebahagian daripada ayat 97 ) yang bermaksud : ” Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu siapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur ( ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu ), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya ( tidak berhajatkan sesuatu pun ) dari sekelian makhluk”.

Surah al-Haj ( Ayat 27, 28 dan 29 ) yang bermaksud : Ayat 27. ” Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang kepada ( rumah Tuhan ) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan ( dan ceruk rantau ) yang jauh”.

Ayat 28. ” Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka, serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari tertentu, kerana pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak ( untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari ( daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin”.

Ayat 29. ” Kemudian hendaklah mereka membersihkan diri mereka, dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka dan hendaklah mereka Tawaf akan Baitullah ( Kaabah ) yang tua sejarahnya itu “.

Surah al-Baqarah ( Ayat 196 ) yang bermaksud : ” Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah, maka sekiranya kamu dikepung ( dan dihalang daripada menyempurnakannya ketika kamu berihram, maka kamu bolehlah bertahallul, serta ) sembelihlah Dam yang mudah didapati dan janganlah kamu mencukur kepala kamu ( untuk bertahallul ), sebelum binatang Dam itu sampai ( dan disembelih di tempatnya ). Maka sesiapa di antara kamu sakit, atau terdapat sesuatu penyakit yang menyakiti di kepalanya ( lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah iaitu berpuasa atau bersedekah atau menyembelih Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali dalam keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati kemudahan dengan mengerjakan Umrah ( dan terus menikmati kemudahan itu ) hingga masa ( mengerjakan ) ibadat Haji ( bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia ) menyembelih Dam yang mudah didapati. Kalau ia tidak dapat mengadakan Dam ), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu kembali ( ke tempat masing-masing ); semuanya itu sepuluh (hari) cukup sempurna. Hukum ini ialah bagi orang-orang yang tidak tinggal menetap di sekitar Masjidil Haram ( Makkah ). Dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksa-Nya ( terhadap orang-orang yang melanggar perintah-Nya.”

Surah al-Baqarah ( Ayat 197 ) yang bermaksud : ” ( Masa untuk mengerjakan ibadat ) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian, sesiapa yang telah mewajibkan dirinya ( dengan niat mengerjakan ) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh berbuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar dalam masa mengerjakan Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah: dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya, kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri ( dari keaiban meminta sedekah ): dan bertaqwalah kepada-Ku wahai orang-orang yang berakal ( yang dapat memikir dan memahaminya )”.

Daripada Hadis :-

1. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: ” Didirikan Islam itu di atas lima rukun, iaitu mengucap Kalimah Syahadat ( Ku beri’ktikad, berikrar dan mengaku bahawa sesungguhnya tiada tuhan yang berhak disembah dengan sebenarnya melainkan Allah jua, dan sesungguhnya Junjungan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah ) dan mendirikan sembahyang lima waktu dan mengeluarkan zakat dan mengerjakan Haji dengan mengunjungi Baitullahil Haram dan puasa di bulan Ramadhan”.

Diriwayat oleh Imam Bukhari dan Muslim

2. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : ” Sesiapa yang manunaikan fardhu Haji kerana Allah dengan tidak melakukan persetubuhan dan tidak membuat fasiq ( maksiat kejahatan ) maka bersihlah dirinya daripada dosa seumpama di hari ianya dilahirkan oleh ibunya”.

Diriwayat oleh Imam Bukhari, Ibnu majah dan lain-lain

3. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, bersabda Junjungan Rasulullah S.A.W yang bermaksud : ” Mengerjakan Umrah kepada satu Umrah yang lain adalah menghapuskan dosa yang berlaku di antara tempoh keduanya dan Haji yang mabrur ( yang penuh dengan kebajikan ) tidak ada balasannya melainkan syurga”.

Diriwayat daripada Imam Ahmad

4. Daripada Siti Aisyah r.a katanya, Bersabda Junjungan Rasulullah S.A.W : ” Aku telah berkata kepada Junjungan Rasulullah S.A.W : Wahai Rasulullah! Kami berpendapat berjihad itu adalah sebaik-baik amalan, maka tidakkah boleh kami berjihad? Sabda Junjungan Rasulullah S.A.W : Bagi kamu perempuan, jihad yang lebih afdal ( baik ) itu ialah Haji Mabrur”.

Diriwayat daripada Imam Bukhari dan lain-lain

5. Daripada Abu Zuhir Abdullah bin Buraidah daripada bapanya berkata, sabda Junjungan Rasulullah S.A.W : “Perbelanjaan kerana menunaikan fardhu Haji adalah seperti perbelanjaan pada sabilillah, ganjarannya 700 kali ganda”.

Diriwayat oleh Imam Ahmad, Tabarani, al-Baihaqi dan Abi Syu’bah

6. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah S.A.W bersabda : ” Haji yang penuh dengan kebaikan ( Haji Mabrur ) adalah lebih baik dari dunia dan apa yang ada di dalamnya. Haji Mabrur, tidak ada balasan selain dari Syurga”.

7. Diriwayat oleh Abu Umamah katanya : Telah bersabda Junjungan Rasulullah S.A.W : ” Sesiapa yang tidak dihalangi oleh sesuatu hajat keperluan yang sah atau larangan daripada sultan ( atau pemerintah ) yang zalim atau sakit yang mengganggukan, kemudian ia meninggal dunia dengan tidak menunaikan fardhu Hajinya maka tidak ada halangan sekiranya dikehendaki matinya sebagai Yahudi atau Nasrani”.

Diriwayat oleh Darami

8. Diriwayat daripada Abu Said al-Khudri r.a meriwayatkan sebuah Hadis Qudsi. Firman Allah : ” Sesungguhnya seseorang hamba yang Ku-kurniakan sihat tubuh badannya, lega hasil pencariannya, berlaku sedemikian selama lima tahun pada hal ia tidak mengunjungi-Ku, ( menunaikan fardhu Haji / menziarahi Baitillahil Haram ) maka sesungguhnya ia diharamkan dari memasuki Syurga ( sekiranya ia mengingkari Haji itu wajib lagi baginya )”.

Diriwayat oleh Ibnu Hiban

9. Diriwayat oleh Imam Ahmad daripada Sayyidina Abdullah Ibni Abbas r.a yang maksudnya : ” Barangsiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh membawanya ke Baitullahil Haram, tetapi ia tidak menunaikan fardhu Haji maka tidak ada halangan ke atasnya jika dikehendaki matinya sebagai Yahudi dan Nasrani”.
Kredit
Enhanced by Zemanta

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...